Kā pārvērst absolūti urbanizētu pilsētu velosipēdistiem draudzīgā infrastruktūrā? Kualalumpuras iedzīvotāji to ir iesākuši darīt ar sabiedrības kopīgi finansētām kartēm un pilsētas mēra piesaisti.
Džefrijs Lims, idejas autors un grafiskais dizaineris, pēdējos trīs gadus ir pavadījis, veidojot pilsētas kartes riteņbraucējiem. Patiesībā jebkurš, kurš ir pabijis Kualalumpurā, varētu teikt, ka šī ideja izklausās vairāk nekā dīvaini – pilsēta ir patiešām radīta automašīnu satiksmei. 20 gadsimta otrās puses sākumā straujas urbanizācijas rezultātā pilsētu un tās apkārtni iekaroja šoseju tīkli, bet jau 80-ajos „nacionālā auto” ieviešana izlēma Kualalumpuras likteni – tā kļuva par motorizētu metropoli, kur 93% iedzīvotāju pieder katram savs auto.
Tomēr pēdējo gadu laikā apņēmīgu un aktīvu riteņbraucēju grupa ir izlēmusi pārveidot pilsētu – un iekarot ceļus ar velosipēdiem, braucot vēlās vakara stundās un agros rītos, kad satiksme mierīgāka. Kādā mirklī jaunieši gan sapratuši, ka nepieciešams arī kāds precīzāks pilsētas plān. Tā nu tika radīta tukša pilsētas karte, ko izsniegt brīvprātīgajiem – ideja bija izpētīt, kur būtu visvieglāk braukt ar velosipēdu, iekļaujoties satiksmē, un tad iezīmēt šos ceļus kartē, vēsta The Guardian.
Jau dažu mēnešu laikā Lima studija kļuva par brīvprātīgo braucēju tikšanās vietu, jo tieši no turienes tika vadīta kartes izveide, to „liekot kopā”. Turklāt katru nedēļu grupai pievienojas jauni cilvēki – kā pats Lims atzīst, viņš tos pārtrauca skaitīt, kad kopējais brīvprātīgo ceļu izmēģinātāju skaits pārsniedza 50! Iesaistīties gribētāju vidū gan galvenokārt bija angliski runājošie cilvēki, kas dzīvoja konkrētos pilsētas rajonos, tomēr tika piesaistīti arī bilingvāli brīvprātīgie, lai pilsētu varētu iepazīt pilnībā.
2014. gada septembrī karte bija pabeigta – bija nepieciešami tikai 3 gadi un 2 melnraksti. Tā (turklāt patiešām glītā dizainā) tika publicēta trīs valodās – angļu, ķīniešu un malajiešu – un izplatīta bezmaksas 10,000 eksemplāros, kā arī pieejama internetā. Tā aptver 110km2 Kualalumpuras centra un klusā centra teritorijas, iekrāsojot dažādas pieejamības ceļus. Kartē ir atzīmēti arī svarīgākie apskates objekti, vilciena sliežu vietas, galvenie satiksmes norādījumi un straujākās ceļa slīpuma izmaiņas.
Vidēji katram velosipēdistam, braucot pa kartē atzīmētajiem ceļiem, būtu nepieciešamas 4 minūtes, lai nobrauktu vienu kilometru – un pusstunda, lai aizmītos no pilsētas centra līdz kartes galam. Kartei komplektā iespējams iegūt arī bukletiņu, kurā apkopoti svarīgākie satiksmes, velodrošības un velo apkopes noteikumi, kā arī atzīmētas velopārvadāšanas iespējas.
Sākumā karti atbalstīja tikai pati riteņbraucēju kopiena, tomēr, izplatoties ziņām un pieaugot Lima palīgu grupai, drīz arī dažas vietējās pašvaldības sazinājās ar Limu, lai uzzinātu ko vairāk par projektu. Nu viņa uzdevums tapa vēl svarīgāks – pārvērst kartes idejas īstā infrastruktūrā. Lima lielākais pārsteigums bija, ka beidzot arī atbildīgās amatpersonas šo ideju uztver nopietni.
Kad valdība iepriekš bija runājusi par riteņbraukšanu, tās parasti bija tukšas runas. Velobraucēji nebija viņu prioritāšu augšgalā – kaut gan bija oficiāli atzīts, ka, jā, riteņbraukšana un iešana ir ļoti svarīgas, nekas netika teikts pat to, kur un kā tas būtu iespējams. Tiesa, arī tagad, ar pašvaldību un sabiedrības grupu atbalstu, negāja viegli birokrātijas dēļ. Tomēr visu glāba mērs Tan Sri Ahman Phesal Talib, kurš izrādījās aktīvs velobraucējs un arī velojoslu entuziasts.
Kādā šī gada aprīļa rītā Lims, brīvprātīgie un mērs kopīgi atklāja pirmo Kualalumpuras oficiālo velojoslu – 5 kilometru garš koridoru, kas savieno piepilsētu Petaling Jaya ar Kualalumpuras vēsturisko centru. Ir apstiprināti £765,000 lieli līdzekļi vēl divām velojoslām citās pilsētas daļās – un Lims virza sarunas par velojoslām arī citās Malaizijas pilsētās.
„Es esmu laimīgs, ka karšu projekts ir galā. Es esmu laimīgs, ka mums ir šis pabeigtais dokuments un ka cilvēki uzskata, ka tas ir praktisks un nepieciešams. Es vēlējos izmainīt cilvēku domas par velobraukšanu – tas bija pats svarīgākais,"' viņu citē The Guardian.
Plašāk par šo pieredzi lasiet:
http://www.theguardian.com/cities/2015/sep/18/how-crowd-sourced-map-kuala-lumpurs-ideas-cycling
http://cyclingkl.blogspot.com/
http://cyclingkl.blogspot.com/p/about-project.html
https://www.facebook.com/carfreemorning