- Tāpēc, ka Rīgai, un jo īpaši, pilsētas centram vajag vienkārši velojoslas. Un ne jau tādēļ, ka jau šobrīd tās ir iespējamas arī juridiski. Vērīgākie būs pamanījuši, ka tādas eksistē dabā ne tikai Liepājā, bet arī Rīgā. Piemēram, šeit: http://goo.gl/maps/E71NE
Velojosla veicina uzņēmējdarbību. Tā, piemēram, velojoslas izveide vienā no Manhetenas ielām palielināja mazumtirdzniecības apgrozījumu par 49%, kamēr apkaimē tas pieauga par vidēji 3%. Riteņbraucējs, un arī gājējs veikalu apmeklēs biežāk, un iztērēs vairāk nekā cilvēks, kurš uz šo pašu veikalu dosies ar automašīnu. Aptuveni 2 reizes vairāk.
Un arī tādēļ, ka velojosla ielu padara drošāku visiem. Velojosla sašaurina autotransportam paredzēto brauktuves daļu, un jo šaurāka brauktuve, jo uzmanīgāk un lēnāk brauc autovadītāji. Iepriekš minētajā Manhetenas ielā, pēc velojoslas izveides, cilvēki guva par 59% mazāk ievainojumu, nekā pirms tam.
Bet velojosla ir arī daudz efektīvāk cilvēku pārvietošanā. Velojosla spēj pārvietot 7-12 reizes vairāk cilvēku uz katru joslas metru, katru stundu, nekā automašīnu josla. Pavērojiet vientuļos braucējus Vanšu tilta sastrēgumā un Jūs sapratīsiet par ko ir stāsts. Turklāt divritenis ielas segumam nodara nesalīdzināmi mazāku kaitējumu, nekā automašīna.
Un, jo vairāk cilvēki iet ar kājām, vai pārvietojas ar divriteni, jo veselāki viņi ir. Mazāk automašīnu nozīmē mazāku gaisa piesārņojumu – mazāk astmas slimnieku. Mazāk traumētu un sakropļotu cilvēku. Mazāk ārējo izmaksu, kuras sedzam mēs visi. Latvijas gadījumā (2008.g.) tie bija 955’000’000 eiro, kurus maksājām mēs visi.
Cilvēkiem, kuri uztraucās par savu automašīnu novietošanu, vajadzētu saprast, ka ielas ir ļoti ierobežots resurss. Un izmantot tās kā stāvvietas ir ārkārtīgi nelietderīgi. Turklāt dārgākā iedzīvotāja karte Rīgā maksā 60 Ls. Tie ir 2 Ls diennaktī, par 10-15 kvadrātmetriem ārkārtīgi vērtīgas zemes. Varen’ izdevīga nomas maksa. Un vietējie iedzīvotāji jau nemaz tik ļoti automašīnas uz ielas netur, vismaz Rīgas centrā. Pavērojiet Tērbatas ielu naktī, un tad dienā.
Savukārt piegādes jautājums ir risināms ārkārtīgi vienkārši. Ir pēdējais laiks aizliegt piegādes ar smago transportu un arī mikroautobusiem laikā no o7:oo līdz 22:oo. Un pēdējais laiks beigt kurināt dīzeļdegvielu, lai piegādātu kravas, no kurām 25% var piegādāt ar kravas divriteņiem, vai pat 50%, ja runa ir par vieglajām kravām.
Izmantotā literatūra:
The True Costs of Automobility: External Costs of Cars, Overview on existing estimates in EU-27
The Economic Benefits of Bicycle Infrastructure Investments, League of American Bicyclists, Darren Flusche, Policy Analyst, June 2009
Measuring the Street: New Metrics for 21st Century Streets, NYC DOT
Commerce and Bicycles, Thomas Krag, 2002
FACTSHEET, Cycling Logistics: the Future of Goods Delivery, ECF