Par projektu|Preses relīzēm|Reklāmas iespējas
Seko mums:
 Meklēšana:
 





Aktuālā aptauja
Kurās Rīgas centra ielās vajag velojoslu?
Brīvības
Čaka/Marijas
Valdemāra
Elizabetes
Lāčplēša
Stabu
Visās minētajās
Nevienā
Cits variants (ierakstiet komentārā)
 
(varat balsot reizi dienā)
aptaujas rezultāti »
iesaka veloriga.lv


Kā pareizi pieslēgt velosipēdu. Statīvu veidi un video!




Saulkrastu velosipēdu muzejs



Velosipēdu muzejs Krievijā!

 
 



Mūsmājas: Vienmēr kopā ar velosipēdu!

Ziņa publicēta: 29.05.2006 22:16
Velosipēdu nepērk katru dienu, tāpēc pirms iegādes jāpārdomā savas vēlmes un vajadzības. Pirmkārt, jāņem vērā, pa kurieni plānots braukt. Otrkārt, kāds būs braukšanas stils – vai domājat braukāt pa pilsētu, meža ceļiem vai lēkāt pa apmalēm.


Laiks no trolejbusiem, tramvajiem, autobusiem un mikroautobusiem pārsēsties uz velosipēdiem!

Lai izbrauktu meža ceļus, vajadzēs diskus ar dubultām aplocēm un kvalitatīvāku aprīkojumu. Ja plānots braukt pa kalniem, nepieciešams kvalitatīvs ātruma pārslēdzējs, kas iztur lielu slodzi. Ja domājat vairāk braukāt pa ielām, taču nepatīk pilsētas velosipēdi, iegādājieties kalnu velosipēdu, kas aprīkots ar šosejas vai universālajām riepām.

Par velosipēdu ir jārūpējas. Svarīgi to neizmantot tam, kam tas nav paredzēts, piemēram, nelēkāt pa tramplīniem ar pilsētas velosipēdu. Mitrā laikā pastiprināti jārūpējas par ķēdi – jānotīra un jāieeļļo pēc katra izbrauciena. Jāmācās pareizi pārslēgt ātrumus – to var darīt tikai braukšanas laikā. Ja ātrumus pārslēdz nepareizā secībā, pārtrūkst ķēde. Ātrumus nedrīkst pārslēgt, kad velosipēds stāv uz vietas, – tajā mirklī tiek stiepta trose un bojāta ķēde.

Reizi gadā velosipēdam jāveic pilnā apkope. Tas nozīmē pilnībā izjaukt velosipēdu, ieeļļot gultņus, noskaidrot, vai detaļas nav nodilušas, pieregulēt konusus ratiem un centra pedāļiem (ja nav uzstādīts monobloks) un veikt citas pārbaudes. Beidzoties velosezonai, jāieeļļo ķēde. Velosipēdu ieteicams pakārt pie sienas. Ja braucamais glabāsies, piemēram, garāžā uz zemes, ar gaisu pildītās riepas un to kameras aukstuma dēļ var sāk plaisāt. Lai no tā izvairītos, riepām nedaudz jānolaiž gaiss.

VELOSIPĒDU IEDALĪJUMS

Vismazākie ir bērnu velosipēdi, kas no pārējiem pirmām kārtām atšķiras ar izmēriem – tie ir ievērojami mazāki. Šie velosipēdi ir aprīkoti ar 12, 16 un 20 collu lielām riepām; mēdz būt arī 24 collu riepas, bet tad jau tie ir arī nedaudz lielāki. Bērnu velosipēdiem ir mazāki rāmji, tiem ir vai nu viens, vai 6–18 ātrumi. Tikai viens ātrums ir velosipēdiem ar 12 collu riepām, pārējiem – vairāki.

Kalnu velosipēdi var būt ar tērauda, alumīnija vai karbona rāmjiem, ātrumi – no 18 līdz 28. Riepas ir gludākas vai ar rupjāku protektoru. Gludākās piemērotas braukšanai pa pilsētu un apvidus ceļiem, rupjākās – bezceļiem, piemēram, braukšanai pa dubļiem vai meža takām. Pa pilsētu ar tādām grūti braukt rupjo protektoru izraisītās vibrācijas dēļ. Visiem kalnu velosipēdiem ir 26 collu riepas. Tie ir aprīkoti ar daļēji mehāniskajām un daļēji hidrauliskajām disku bremzēm. Proti, parastās bremzes ir ar bremžu trosēm, bet hidrauliskajās ir bremžu šķidrums (mehānisms līdzīgs kā automašīnām). Pluss ir tas, ka, piemēram, mitrā laikā hidrauliskās bremzes darbojas tikpat labi kā sausā, turpretī parasto bremžu darbība mitrā laikā pasliktinās.

Sacensību velosipēdi no pārējiem pirmām kārtām atšķiras ar cenu – tie ir daudz dārgāki. Otrkārt, tiem ir sportiskais aprīkojums, daudz vieglāki rāmji, gaisa vai hidrauliskās amortizatoru dakšas, hidrauliskās diska bremzes, kas ir lielākajai daļai sacensību velosipēdu, kā arī ar pastiprinātiem diskiem, kas pie lielākām slodzēm nedeformējas. Šie velosipēdi piemēroti profesionālam sportam.

Pilsētas velosipēdi ir domāti ikdienas braukšanai, hobijam, un jo īpaši tos novērtē sievietes. Gandrīz visiem šīs klases velosipēdiem ir viens vai 6–18 ātrumi, 26 collu gludās šosejas riepas, kas atvieglo braukšanu, un ir iespējams piestiprināt grozus. Ātrumu pārslēdzēji salīdzinājumā ar citiem velosipēdiem ir vienkāršāki. Ja pilsētas velosipēdus aprīkotu ar augstākas klases pārslēdzējiem, to cena jau līdzinātos sporta velosipēdu izmaksām, un tas vairs nebūtu rentabli.

EĻĻOŠANA UN TĪRĪŠANA

Rūpējoties par velosipēda vizuālo izskatu, laiku pa laikam to ieteicams apkopt ar kādu speciālu līdzekli, kas gan pulē, gan aizsargā. Svarīga ir pareiza eļļošana, un tas jādara tikai ar svaigām eļļām. Eļļošanas līdzekli izvēlas atbilstošu braukšanas stilam un brauciena apstākļiem:

Wet (mitrs) – izmanto gariem braucieniem mitrā un lietainā laikā;

Dry (sauss) – eļļo, lai panāktu efektivitāti sausā laikā vai normālos apstākļos;

Wax (vasks) – eļļo, lai panāktu tīrāku un sausāku smērēšanas efektivitāti.

Eļļošanas vietas - ķēde (uz katra savienojuma mezgla un sānu malām), pārslēdzēji (uz šarnīra un iekšējām atsperēm), bremžu rokturis (šarnīrs un troses) un rokturi (iekšējie šarnīri, atsperes un troses).

Velosipēda ķēdi vienmēr jācenšas saglabāt tīru. Tā jātīra pēc katriem 5-7 braucieniem, mazliet jāieeļļo pēc katriem 2-3 braucieniem. Ķēdi eļļo, griežot pedāļus atpakaļ un pilinot eļļu uz ķēdes, pirms tā pāriet pāri vismazākam aizmugurējam zobrata pārnesumam. Tas palīdz izvairīties no pārāk liela eļļas daudzuma uzkrāšanās uz aizmugurējiem pārnesumiem.

Pārslēdzēju  un pārnesumu tīrīšana. Īpaša uzmanība jāpievērš pārslēdzēju šarnīriem un atsperēm. Noderēs divriteņa tīrīšanas līdzeklis un birste, kas noņem dubļus un netīrumus no pārslēdzēja iekšpuses. Ar drāniņu vai birsti tīra starp priekšējiem un aizmugurējiem pārnesumiem. Atsperēm un šarnīriem jābūt labi ieeļļotiem - pēc katriem 5-7 braucieniem tiem nepieciešams nedaudz smērvielas. Pārnesumiem smērvielu virsū neklāj – tie pietiekami ieeļļojas no ķēdes.

Troses eļļošana. Viegli darbojošās troses nodrošina optimālu bremžu un pārslēgšanas sistēmas darbību. Ir dažādi troses eļļošanas paņēmieni – tās var izņemt vai uzpilināt mazliet smērvielas troses apvalka galos. Tas, cik liela uzmanība jāpievērš trosēm, atkarīgs no tā, cik daudz ar velosipēdu braukā slapjā laikā. Troses pārbauda un, ja nepieciešams, ieeļļo pēc katriem 4-6 braucieniem.

Bremžu un pārslēdzēju rokturu eļļošana. Visas bremzes un pārslēdzēju rokturi darbojas, izmantojot atsperes un sprūdratus, kas veido loku uz šarnīriem. Rokturus eļļo ik pēc sešiem mēnešiem. Tiem nepieciešama tikai ātra tīrīšana – izšļaksta mazliet divriteņa tīrīšanas līdzekļa, ātri paberzē ar birsti un/vai noslauka ar drāniņu. Ja bremžu un pārslēdzēja rokturu dziļumos iekļuvuši dubļi un smiltis, tīrīšanu labāk uzticēt pieredzējušam mehāniķim. Eļļo, spiežot pārslēdzēja rokturus, kamēr tie veic pilnu kustības diapazonu, izsmidzina mazliet eļļas uz atsperēm un sprūdrata mehānisma. Pilienu eļļas uzpilina uz šarnīra un iestrādā to savienojumā.

CENAS UN APRĪKOJUMS

Velosipēda cenu nosaka rāmja materiāls, diski, dakša un pārslēdzēju grupa. Lētākie rāmji ir no tērauda ar kādu sakausējumu, dārgākie – no alumīnija sakausējumiem, kas atšķiras atkarībā no piemaisījuma. Alumīnija rāmji ir vieglāki nekā tērauda. Dakšas var būt gan parastās, kas nav amortizētas un ir cietas, gan amortizētas ar atsperi, eļļu vai gaisu. Amortizētajām dakšām iespējams regulēt gājienu un citus parametrus. Ja velosipēds aprīkots ar kādu detaļu, kas pati par sevi ir dārgāka nekā citas, palielināsies arī velosipēda kopējā cena. 

Lielākā daļa velosipēdu ir aprīkoti ar atstarotājiem. Lai braucējs uz ceļa būtu labāk pamanāms, vismaz aizmugurē ieteicams pielikt mirgojošu lampiņu (veikalos maksā, sākot no Ls 2) – autovadītājs tumsā to pamanīs jau no 1,5 km attāluma, bet tikai atstarotāju – 30 m attālumā. Priekšā uzlikta lampa braucējam palīdz vieglāk saskatīt ceļu.

Var pielikt arī spoguļus, taču īpaši lielas nozīmes tiem nav, jo braucot stūre tiek grozīta, velosipēds nedaudz vibrē, tāpēc kaut ko saskatīt spogulī ir grūti. Velosipēdu iespējams aprīkot ar dubļu sargiem, kas kalnu velosipēdiem standarta aprīkojumā nav paredzēti. Arī šis aprīkojums atšķiras un ir pieliekams atkarībā no tā, kāds ir velosipēds. Vēl ir arī pudeļu turētāji, spidometri, bagāžnieki (gan pieliekami pie sēdekļa, gan pieskrūvējami rāmim) un citi sīkumi.

ALTRIX ALARIK DELTA
Rāmis: Hi-Ten (tērauda sakausējuma) Pārslēdzēji priekšējie/ aizmugurējie: Falcon/ Shimano TY 18
Ātrumi: 10
Pārslēdzēju rokturi: Shimano Revoshift
Klaņi: Tērauda
Bremzes: Logan Alloy V-BrakesRumbas: Assess tērauda
Aploces: 20" Neuzer alumīnija
Dakša: Hi-ten
Cena: Ls 79,95

ALTRIX CITY CLASSIC
Rāmis
: Hi-Ten (tērauda sakausējuma)
Pārslēdzēji priekšējie/ aizmugurējie: Nav
Ātrumi: 1
Pārslēdzēju rokturi: Nav
Klaņi: Tērauda
Bremzes: Logan Plastic (rumbā)
Rumbas: Assess tērauda
Aploces: 26" Neuzer alumīnija
Dakša: Hi-ten
Cena: Ls 99,95

ALTRIX CITY 21 SPEED
Rāmis
: Hi-Ten (tērauda sakausējuma)
Pārslēdzēji priekšējie/ aizmugurējie: Shimano TZ31/ Shimano TX30
Ātrumi: 21
Pārslēdzēju rokturi: Shimano EF-20/21s
Klaņi: Tērauda 
Bremzes: Logan Aluminium
Rumbas: Assess tērauda
Aploces: 26" Neuzer alumīnija
Dakša: Hi-ten
Cena: Ls 99,95

CUBE LTD3 
Rāmis
: Aluminium 7005
Pārslēdzēji priekšējie/  aizmugurējie: Shimano LX/XT
Ātrumi: 27
Pārslēdzēju rokturi: Shimano LX
Klaņi: Shimano Deore 449 Hollowetch
Bremzes: Shimano LX DISC
Rumbas: Shimano LX DISC
Aploces: 26" RIGIDA ZAC19
Dakša: Manitou Axel Elite Lockout
Cena: Ls 799

KHE Highriser 
Rāmis
: Hi-ten Chromo
Pārslēdzēji priekšējie/ aizmugurējie: Centrix 3 speed
Ātrumi: 3
Pārslēdzēju rokturi: Centrix
Klaņi: Tērauda
Bremzes: Centrix (rumbā) 
Rumbas: Centrix tērauda
Aploces: 20", alumīnija
Dakša: Hi-ten
Cena: Ls 254,95 

TEKSTS: LIENE VEIDE

Konsultēja veikala Fans vadītāja vietnieks Nauris Brazauskis. Izmantoti SIA Veloserviss materiāli

 
Patika? Lasi arī tupmāk, atzīmē
Tavs komentārs:
Vārds, Uzvārds:*
e-pasts:* (netiek publicēts)
Aprēķiniet: 7 + 2 =
 »
Top.LV