Kā ierasts, „Hertz” piedāvātajā nomā var iegūt dažāda veida automašīnas, bet šogad uzsākts piedāvāt arī elektriskos velosipēdus. Velopasaulē viesojās „Hertz” zīmola pārstāvis Latvijā Jānis Greiziņš un Blue Shock Bike pārstāvis Neils Kalniņš, kuru pārstāvētie uzņēmumi 2. aprīlī aizvadīja sadarbības atklāšanas pasākumu.
Blue Shock Bike un Hertz sadarbība
Viesturs Silenieks:- Jāni, izstāsti, lūdzu, kā izdomājāt, ka nomā vajag sākt piedāvāt tieši elektriskos velosipēdus?
Jānis Greiziņš: - Tas sākās pagājušā gada rudens beigās, kad Neils un Artis pie mums vērsās ar šāda veida piedāvājumu. Līdz tam brīdim, man nebija gandrīz nekādas informācijas par elektriskajiem velosipēdiem.
V.S.: - Neil, ko īsti Tu stāstīji?
Neils Kalniņš: - Es pat neatceros, ko mēs stāstījām, bet, Viestur, Tu jau zini, ka mums pārliecība par elektriskajiem velosipēdiem ir milzīga. Mūsuprāt, elektriskais divritenis ir perfekti piemērots pilsētai, pārbraucieniem, garākiem ceļojumiem un ir svarīgi, lai cilvēki pēc iespējas efektīvāk tiem var piekļūt. Mēs vienmēr esam uzsvēruši, ka visas detaļas ir ražotas tepat Latvijā, Liepājā. Šobrīd vēlamies, lai tieši ārzemnieki, iebraucot lidostā, redzētu, ka uzreiz pēc izkāpšanas no lidmašīnas, tiem ir iespēja iznomāt elektrisko divriteni, kurš ražots Latvijā.
V.S.: - Kā pasaulē ir ar Hertz velosipēdu nomām?
J.G.: - Eiropā mēs neesam pirmie – to piedāvā arī Anglijā un Maltā, bet tas arī viss. Mūsu mājas lapā var iznomāt gan dažādu veidu automašīnas, gan arī trīs veidu elektriskos velosipēdus.
V.S.: - Vēl jau var gadīties tā, ka ir jāizbraukā Latvija ar automašīnu un tajā papildu var ielikt arī elektrisko divriteni. Vai, piemēram, Vācijā esošais Hertz operators arī var redzēt, ka Latvijā var iznomāt šāda veida velosipēdu?
J.G.: - Pagaidām tas ir redzams tikai Latvijas mājas lapā.
V.S.: - Kopš sadarbības atklāšanas pasākuma pagājušas jau divas nedēļas – kādas ir atziņas?
J.G.: - Interese arī pašu darbinieku vidū bija milzīga. Ikviens, kurš līdz šim ir pamēģinājis elektrisko divriteni, ir absolūti priecīgs. Lai gan iepriekš biju braucis ar parasto divriteni, elektriskais velosipēds mani pārsteidza.
V.S.: - Vai šobrīd, ņemot vērā gan Tavu dzīvesveidu, gan citus apstākļus, vari teikt, ka šis transporta līdzeklis arī Tev būtu piemērots ikdienā?
J.G.: - Jā, pilnīgi! Tas ir ļoti labs veids, kā cilvēkiem, kuri ikdienā brauc tikai ar auto, pāriet uz velosipēdu. Parastais velosipēds varbūt šķiet kā pārāk lielas izmaiņas, taču elektriskais divritenis būtu tieši laikā.
Elektrisko divriteni nevajadzētu pielīdzināt klasiskajam velosipēdam
V.S.: - Neil, Tu biji minējis, ka elektrisko velosipēdu gan nevajadzētu mēģināt salīdzināt ar parasto divriteni.
N.K.: - Jā. Man ļoti patika, kā vienā pasākumā cilvēks minēja, ka nevajag mēģināt salīdzināt slaloma slēpes ar distanču slēpēm. Abas divas it kā ir slēpes, bet tām ir dažādas funkcijas, svars, u.c. Ar elektriskajiem velosipēdiem ir līdzīgi – ir atšķirīga filozofija, pielietojums, uzbūve. Mēs esam pēc iespējas ieinteresēti velo infrastruktūras attīstībā, jo elektriskais velosipēds nav no tiem, kuru būtu viegli uznest, piemēram, piektajā stāvā. Man ir prieks par daudzajiem uzņēmumiem, kuri arvien vairāk veido drošas velosipēdu novietnes un mazinās risks, ka velosipēdu nozagtu, jo tas nav bijis pieslēgts.
V.S.: - Manuprāt, elektriskajam velosipēdam šajā ziņā ir viena ļoti pozitīva īpašība – tam ir akumulators ar milzīgu jaudu, kurš GPS izsekošanu ātri „nenoēd”. Tas nozīmē, ka zagt elektrisko velosipēdu nebūt nav droši.
N.K.: - Tas gan. Katrs klients var arī izvēlēties attiecīgo GPS sistēmu, kuru iebūvēt velosipēdā, un tā potenciālais zaglis tiks padarīts ļoti nelaimīgs.
Tuvāko gadu laikā, elektrisko divriteņu skaits ielās strauji pieaugs
V.S.: - Kā Baltijā ir ar elektrisko velosipēdu attīstību?
N.K.: - Igaunijā situācija ir pavisam bēdīga, taču Lietuvā ir vecā velo rūpnīca „Vairas”, kuru pirms pāris gadiem nopirka vācietis – šeit ražo aptuveni 30 000 elektriskos velosipēdus gadā. Kopumā ir paredzēts, ka līdz 2018.gadam Eiropas ielās būs aptuveni 6 miljoni elektriskie velosipēdi. Šobrīd Eiropā ir apmēram 1,3 miljoni, kas nozīmē, ka mēs esam liela sprādziena priekšā – būs milzīgs pieprasījums pēc šādiem velosipēdiem, un tādai rūpnīcai „Vairas” būtu jāražo vairākus gadus, lai saražotu 1 miljonu. Mūsu rūpnīcai gada jauda varētu būt 3 tūkstoši velosipēdu, bet esam lepni ar to un cenšamies panākt, lai elektriskie velosipēdi būtu arvien populārāki Eiropā.
V.S.: - Viena no lietām, kuru veicinājis elektriskais velosipēds, ir infrastruktūras plānošana. Šis transporta līdzeklis ir tik ātrs, ka to noteikti nevajadzētu likt uz ietves kopā ar gājējiem. Tas ir līdzīgi, kā palaist mopēdus pa Vanšu tilta ietvi – tas noteikti nav loģiski.
N.K.: - Par infrastruktūru varu teikt, ka mēs šobrīd piedāvājam jauna veida statīvus – tie ir augstā tipa, ar integrētu uzlādes iespēju. Pirmais šāds punkts tiks uzstādīts Saldū.
V.S.: - Kurā vietā varēs izīrēt šos elektriskos divriteņus?
J.G.: - Par mašīnām un velosipēdiem var interesēties lidostu birojos. Šobrīd Aspazijas bulvārī ir arī mūsu birojs, kur var izmēģināt šos velosipēdus.
V.S.: - Vai var izmēģināt arī uz kādu stundu?
J.G.: - Pirmkārt, domāju, ka braucējam nepietiks ar stundu vien – gribēsies braukt vēl. Mūsu pamata filozofija ir izīrēt velosipēdus uz diennaktīm, bet, protams, var nākt un mēģināt sarunāt arī par stundām.
Viss piedāvātais ir Latvijas ražojums
V.S.: - Neil, kādi ir nākotnes plāni?
N.K.: - Šī gada laikā centīsimies Latvijas policiju uzsēdināt uz velosipēdiem. Svarīgi ir, ka policists var piekļūt vietām, kur ar automašīnu tas nebūtu iespējams. Tas tuvuma moments starp iedzīvotāju un policistu ir atšķirīgs, un ar elektrisko velosipēdu būtu vieglāk, jo ne katrs policists spētu izturēt 8 stundas nepārtraukti minot. Piedāvājam arī InfoBike – varat ienākt mājas lapā un apskatīt piedāvātās iespējas.
Sīkāku informāciju par elektrisko divriteņu nomas iespējām meklē www.hertz.lv, kā arī Blue Shock Bike mājas lapā.
Materiāls tapis sadarbībā ar Rīga Radio 94,5 FM www.RigaRadio.lv